woensdag 29 juli 2020

Milano Torino

Door: Bram Ruber

Wedstrijd: Milano-Torino

Woensdag 5 augustus zal het startschot klinken voor de 101e editie van ‘s werelds oudste wielerwedstrijd: Milano-Torino. De renners zullen zich in 198 kilometer een weg banen door het Noorden van Italie, een opgave die doorgaans pas in de regenachtige herfst voltooid moest worden als voorbereiding op ‘Il Lombardia’, maar vanwege de gevolgen van het coronavirus verplaatst is naar de zonnige zomerdagen van augustus.

Route

Naast de rigoureuze aanpassing van de data valt op dat ook de route aanzienlijke wijzigingen heeft doorstaan. Waar de koers vanwege haar heuvelachtige profiel doorgaans een prooi was voor punchers als Michael Woods (2019) en Thibaut Pinot (2018), lijken nu eerder topsprinters geschikt te zijn om mee te doen voor de hoofdprijzen. De gehele route bevat slechts enkele kleine klimmetjes van kilometer 70 tot 115, waarna de overige 70 kilometer vlak zullen zijn tot aan de finish bij het Stupinigi paleis in Turijn. De laatste kilometers zijn overwegend vlak met hier en daar een vals plat, over brede wegen en enkele rotondes. Na de laatste bocht op 400 meter begeleidt een brede licht stijgende weg de renners naar de eindstreep, getrokken bij een van Europa’s mooiste Paleizen. Milano-Torino lijkt daarmee dus een uitgelezen kans voor de eerste koninklijke sprint van het wielerseizoen 2020.


De kansen voor TJV

Jumbo-Visma reist (vooralsnog, complete teamlijst moet nog verschijnen) af met overwegend dezelfde mannen die ook de Strade Bianche zullen rijden. Dat betekent dat ook in deze wedstrijd het kopmanschap voornamelijk door Wout van Aert gedragen zal worden. Het zal aan hem zijn te bewijzen dat de sprintbenen waarmee hij vorig jaar zijn tourrit naar Albi won, nog niet verloren te hebben. Als assistentie kan hij rekenen op ervaren wagonnetjes uit de sprinttrein van Groenewegen, in Grøndahl Jansen en Timo Roosen. Natuurlijk kan er ook gekozen worden voor een meer aanvallende tactiek, waarin renners als Antwan Tolhoek een grotere rol kunnen vervullen. De luxe van de kwaliteiten van van Aert is dat in beiden scenario’s hij tot de kanshebbers kan behoren.



Concurrentie

Gezien het vlakke profiel van de wedstrijd zal het geen verrassing zijn dat veel grote ploegen met hun grote sprintkanonnen aan de start verschijnen. Noemenswaardige concurrenten zijn Démare, Ewan, Sagan en Bouhanni. Maar ook moeten klimmers/punchers als Nibali, van der Poel, Jungels, Kwiatkowski en Gilbert zeker niet uitgevlakt worden. Het blijft echter zo vroeg in het seizoen maar de vraag wie er al in vorm is of wie gezien de drukke kalender risico’s gaat nemen of teveel energie gaat verspillen in een relatief kleinere wedstrijd. Anderzijds is dit natuurlijk een mooie wedstrijd om eens goed de benen te testen voordat het echte werk gaat beginnen. Van renners als Nibali kunnen we bovendien altijd wel inzet verwachten, zeker gezien dit de wegen zijn waar hij graag koerst en traint. Toch lijkt het, gezien het profiel van de koers en het feit dat dit een van de weinige mogelijkheden voor sprinters is om in dit stadium van het seizoen een sprint te rijden, een strijd tussen de mannen van de hoge wattages te gaan worden.

 

 

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ronde van Vlaanderen

Voorbeschouwing Ronde van Vlaanderen Door: Patrick Brok Zeg je Oude Kwaremont, de Paterberg, de Koppenberg en de Kruisberg dan denk je uiter...